Pro zachování záruky a odbornou instalaci si před instalací přečtěte kompletní návod! Před instalací se ujistěte, že problém je skutečně v předchozím regulátoru napětí. Je možné, že stávající závada (např. zkrat na tělese) poškodí i nový regulátor napětí!
NESMÍTE nastartovat motor s odpojenou zástrčkou regulátoru napětí nebo s vyjmutým svazkem akumulátoru, protože by mohlo dojít k poškození regulátoru i dalších elektronických součástí.
I když motor běží, je ZAKÁZÁNO vyjmout cívku akumulátoru nebo odpojit konektor regulátoru napětí.
Před instalací doporučujeme zjistit polaritu zapojení pomocí digitálního multimetru, protože zapojení s opačnou polaritou (byť jen na okamžik) způsobí okamžitou poruchu regulátoru napětí.
1. O regulátoru:
Regulátor napětí je určen pro motocykly s buzením permanentními magnety.
Není určeno pro použití s elektromagnetickými generátory!
Ve srovnání s předchozími regulátory napětí s tyristorovou konstrukcí jsou regulátory napětí postavené na technologii MOSFET:
- Vzniká mnohem méně tepla
- Žádné tepelné blokování
- Stabilnější regulace
Místo klasických diod byly instalovány Schottkyho diody, které dále snižují ztrátový výkon (vzniká ještě méně tepla).
Díky technologii MOSFET, Schottkyho diodám a velké ploše lamel lze regulátor napětí použít i tam, kde je omezeno větrné chlazení.
Díky zalití pryskyřicí je zapouzdření zcela vodotěsné, ale v extrémních případech se nelze vyhnout namočení (např.: mytí parním strojkem).
Napětí regulované regulátorem napětí by se mělo pohybovat mezi 13,9 a 14,6 V.
Doporučuje se používat palubní voltmetr, který umožňuje průběžné sledování nabíjení.
Řídicí jednotku lze použít i k provozu osvětlení ve speciálních systémech bez baterií, pokud je generátor třífázový a baterie je nahrazena vysokokapacitním elektrolytickým kondenzátorem (např. Crossmotor).
2. Instalace:
Regulátor napětí je k dispozici v 5vodičovém (jeden kladný, jeden záporný, tři fáze) nebo 7vodičovém (dva kladné, dva záporné, tři fáze) provedení.
Tovární regulátor napětí může mít 6 nebo 8 vodičů připojených k síti motocyklu. V takovém případě zůstává šestý (osmý) vodič, který je připojen k zapalování, nezapojený (obvykle tenčí hnědý nebo černý vodič).
červená |
Konstantní napětí (B+) |
žlutá žlutá žlutá |
Pro zásuvky s fázovou cívkou (v libovolném pořadí) |
Zelená |
Negativní (B-) |
Kontrolní kroky:
Před instalací se ujistěte, že problém je skutečně v předchozím regulátoru napětí:
- Zkontrolujte konektory a kabeláž, protože špatný kontakt může vést k výraznému poklesu napětí a nedostatečnému nabíjení.
- Před instalací regulátoru napětí zkontrolujte alternátor měřičem odporu, zda nedošlo ke zkratu na tělese.
- Při běžícím motoru zkontrolujte pomocí digitálního multimetru při volnoběhu napětí mezi fázemi na straně motoru, které by se mělo pohybovat mezi 15-25 V s přijatelnou asymetrií 1-2 V mezi fázemi.
Před výměnou je třeba zkontrolovat a identifikovat síť připojenou k regulátoru napětí motocyklu.
3. Po instalaci:
Po instalaci regulátoru by se mělo zkontrolovat také napětí baterie při zapnutých světlech při různých rychlostech. Akumulátor je správně nabitý, když se napětí pohybuje přibližně mezi 13,9 V a 14,6 V.
Pokud naměříte vysoký náboj, většinou je problém v platnosti multimetru. Pokud je baterie v měřiči vybitá (ve většině případů je indikována symbolem LOBAT nebo jeho ikonou), může ukazovat o 2-3 V více!
Pokud je výrazně nižší, je to nejčastěji způsobeno následujícími chybami:
- Přechodový odpor v síti je relativně vysoký a ztráta v kabeláži je vysoká.
- Špatná baterie (tuto příčinu lze vyloučit vyzkoušením regulátoru na jiné baterii, a to i v autě).
- Porucha generátoru (výpadek proudu, zkrat na tělese)
- Porucha zapalování (zapalovací systém bez filtrace hluku)
4. Záruka:
Všechny regulátory napětí jsou po výrobě testovány.
Na výrobek je poskytována záruka 2 rok. Instalace musí být provedena v odborném servisu, protože jen tak lze v případě poruchy uplatnit záruku. Za poruchy vzniklé v důsledku nesprávné instalace (např. obrácená polarita) nebo používání (např. odpojení kabelu baterie u běžícího motoru) neneseme odpovědnost.
V případě zkratového generátoru může porucha vyvolat zkratový proud, který může zničit regulátor napětí.
Výrobce ručí pouze za výrobek, nemůžeme zaručit žádné další vedlejší škody.