Pokud máte EU daňové číslo, prosím, registrujte se před objednáním, abychom mohli vaší objednávce aplikovat DPH pro vnitrokomunitární prodej.

JE PROBLÉM S REGULÁTOREM?

Co mám dělat, když regulátor napětí není správně nabitý (ideální je 14 V – 14,7 V) Jaké jsou příznaky závady regulátoru napětí? V příštím článku se tomuto tématu budeme věnovat.

Je důležité umět používat multimetr alespoň na minimální úrovni pro měření. Pokud s ním neumíte zacházet, obraťte se na mechanika nebo alespoň na někoho, koho znáte a kdo to umí.

Následující obrázek vám pomůže vizuálně identifikovat problém a za obrázkem najdete podrobné vysvětlení chybového bodu (číslo řádku).

 

0. V bodě nula si řekneme pár slov o baterii:
  • Uzavřené baterie (AGM, skleněná vlákna napuštěná kyselým gelem) preferují nabíjecí napětí nad 14,5 V (ale stále nemohou překročit 15 V!).
  • Pro baterie s otevřenými konektory je ideální hodnota pod 14,5 V (ale nad 14 V). Pokud je vyšší, je třeba častěji doplňovat ztráty způsobené štěpením vody, tj. doplňovat destilovanou vodu.

1. Přebíjení (nad 14,9-15 V) je pravděpodobně problém s regulátorem napětí. 

1.1 Měli byste však také zkontrolovat, zda voltmetr (multimetr), kterým měříte, není vybitý. U vybitého akumulátoru může multimetr ukazovat o 2-3 V více, než je skutečná hodnota! Ve většině případů to měřicí přístroj indikuje symbolem „LOBAT“ nebo ikonou vybité baterie. 

Pokud je údaj o přebití na měřiči relativně stabilní, může to také znamenat, že se baterie začaly vybíjet. Například pokud ukazatel trvale ukazuje 15,8 V bez ohledu na to, zda měříte se zapnutým světlem nebo bez něj nebo při jakých otáčkách motoru jedete. V tomto případě multimetr ještě nemusí ukazovat, že baterie jsou vybité, ale údaj již není přesný (a regulátor napětí ve skutečnosti nepřebíjí).

 

2. Nedobíjení (pod 13,7-13,9 V) nemusí být problémem regulátoru napětí. V takovém případě (než si hned objednáte další regulátor napětí) stojí za to zkontrolovat několik věcí, protože s vaším regulátorem napětí nemusí být nic v nepořádku, ale problém způsobuje něco jiného. 

Mohou mít otáčky vliv na mé nabíjení? 

Pokud je vaše nabití při nízkých otáčkách nízké, zatímco při vyšších otáčkách se vaše nabití také zvyšuje a dosahuje správného rozsahu (nad 14 V), můžete mít podezření, že došlo k oslabení magnetů alternátoru. Možná by stálo za to zkontrolovat i toto! 

Následující měření by měla být provedena v každém případě, pokud dojde k poruše jednoho z triumvirátu regulátor napětí-baterie-generátor. Je možné, že poruchu způsobila jiná součástka, nikoli ta, která selhala (např. zkratovaný alternátor vyřadil regulátor zkratovým proudem).

2.1 Zkontrolujte, zda elektroinstalace motocyklu „neztrácí“ napětí:

Uvolněné a roztřepené spoje mohou způsobit nízké a nedostatečné nabíjení, a pokud je konektor roztavený, vyměňte ho také.

Zkontrolujte posuvné kontakty. Znečištěné nebo zoxidované kluzné kontakty mohou rovněž způsobovat kolísání napětí.

Zkontrolujte pojistku (u většiny motorů se nachází vedle relé startéru), zda kolem ní není uvolněný plast.

TIP, zejména u starších motorů:

S patřičnou opatrností (a zručností) a pouze jako zkoušku je možné zkusit zapojit proudové vodiče regulátoru napětí přímo na baterii (i s propojovacím drátem, pokud je vedení regulátoru napětí krátké). V místě zapojení je třeba povolit šroubový spoj baterie a drát zasunout pod něj a poté vycouvat.

Pokud je tímto postupem síťové napětí správné (mělo by být 14,5 – 14,7 V), pak je chyba (ztráta napětí) zjevně někde v elektroinstalaci motocyklu (typickým „slabým místem“ je špatný spoj nebo kroužkový spoj kdekoli v elektroinstalaci) a je nutná údržba a oprava.

V tomto případě (pokud máte dobře nabitý akumulátor), i když vyměníte regulátor, bude nový regulátor stále nedobíjet, protože stávající regulátor bude stále dodávat správné napětí, ale nedosáhne na akumulátor. Toto NENÍ problém regulátoru napětí.

Zdůrazňujeme potřebu odborné způsobilosti pro zkoušku.

Je třeba důsledně dodržovat správnou polaritu, protože opačné zapojení vede ke zničení regulátoru napětí!! Toto zkušební připojení by mělo zůstat pouze po dobu měření, závada na zapojení musí být odstraněna!!!

 

 

2.2 Vyjměte regulátor napětí z motoru a zkontrolujte diody voltmetrem (multimetrem). Nastavte multimetr na funkci měření diod. Na následujícím odkazu je uvedeno video s postupem měření diod regulátoru napětí: https://www.youtube.com/watch?v=NTjumDgixkQ&t=215s

Zde zkontrolujeme, že pokud je byť jen jedna dioda špatná (hodnota vyskočí z měření), pak musí být špatný regulátor!

Pokud jsou diody v regulátoru v pořádku, může se stále jednat o špatný regulátor, ale to je asi tak maximum, co můžete u diod zkontrolovat (a mimochodem, velká část špatných regulátorů jsou vadné diody). Pokud jsou tedy diody v pořádku, zkontrolujte zbytek nabíjecího systému:

 

2.3 Pokud se po kontrole výše uvedených bodů nabíjení nezlepšilo (nebo závada nebyla nalezena), zkontrolujte generátor:

Při měření alternátoru zastavte motocykl a odpojte VŠECHNY vodiče (neměl by to být žádný problém).

Zkontrolujte, zda nedošlo ke zkratu na tělese alternátoru (Nastavte multimetr na akustické měření průchodnosti, nebo pokud to není možné, na 200 ohmů): přiložte jeden konec multimetru na kovové tělo motocyklu (ne na lak, protože ten je izolační!!) a druhým koncem postupně zkontrolujte všechny tři výstupy alternátoru. V každém případě by měl multimetr ukazovat „1“ nebo „OL“.

Pokud pípá nebo ukazuje hodnotu, je vinutí alternátoru zkratované, dál to nehledejte, už je to špatně!

Pokud je předchozí měření v pořádku, můžete motor nastartovat. Přístroj se umístí do meze měření střídavého proudu (symbol „vlnovky“) 200 V a měří se mezi fázemi. Provedou se tři měření, která by se měla rovnat. Hodnota závisí na volnoběžných otáčkách, můžete očekávat hodnotu mezi cca 15-25V, důležité je, aby byly stejné!

Některé motocykly mohou mít na setrvačníku přilepené magnety. V takovém případě je zkontrolujte, zda neprokluzují. Mezera mezi magnety by měla být stejně široká.

2.4. Dále zkontrolujte baterii:

Az akkumulátort töltsd fel egy automata töltővel teljesen. Ezután várj 10-15 percet, majd mérd meg a töltőfeszültségét: Amennyiben a feszültség 12,5-12,6V körüli akkor az akkumulátor rendben van. Ennél alacsonyabb (12V alatti) eredmény esetén fenn állhat cellazárlat és indokolt lehet az akkumulátor cseréje.

Pokud byla provedena výše uvedená měření a závada nebyla zjištěna, je více než pravděpodobné, že nízký náboj způsobuje regulátor napětí.