Jste připraveni ponořit se do složitého světa údržby motocyklu? Ukážeme vám několik tipů, jak přistupovat k jeho elektrickému systému!
Tip 1:
První a nejdůležitější věc: Pokud tomu nerozumíte, nezačínejte se v tom vrtat! Jen způsobíte větší škody a nakonec zaplatíte za mechaniku mnohem víc. Toto není výměna žárovky. Pokud si nejste jisti, jak změřit napětí na usměrňovači regulátoru nebo na statoru, pak nezačínejte tím, že se pokusíte sami rozebrat a znovu sestavit elektrickou síť motocyklu.
Tip 2:
Pokud se něco ze „svaté trojice“ (baterie – regulátor usměrňovač – stator) pokazí, zkontrolujte je všechny! Zde je náš kontrolní seznam!Pokud zjistíte, že je některý z těchto dílů poškozený, je možné, že jste nenašli skutečný vadný díl, ale pouze oběť poruchy.
Příčinou poruchy baterie může být například přebití usměrňovače regulátoru. Nemá smysl baterii vyměňovat, pokud špatný usměrňovač regulátoru baterii opět přebíjí.
Je však také možné, že regulátor selhal, protože stator měl zemní poruchu a ta způsobila strašně velký zemní poruchový proud do usměrňovače regulátoru. V tomto případě, pokud jste vyměnili usměrňovač regulátoru, ale neopravili stator, pak to zabije nový usměrňovač také ve velmi krátkém čase.
Protože je usměrňovač regulátoru poškozený, není ještě jisté, že byl příčinou chyby. Je tedy zbytečné jej vyměňovat za nový, pokud bude po 20 kilometrech i ten nový zničený kvůli stále existující skutečné závadě.
„Pokud zjistíte chybu u některého z článků baterie – regulátor usměrňovač – stator, je nutné zkontrolovat minimálně všechny!
Tip 3:
Regulátor usměrňovače vám bude sloužit dlouho, pokud nainstalujete vhodnou a spolehlivou součástku. Námi vyráběné regulátory se na trhu vyskytují již více než deset let. Pozitivní jsou i ohlasy mechaniků a motocyklistů na tento výrobek.
Tip 4:
„Můj regulátor je horký jako čert, takže je rozbitý“ – mnoho lidí si již z tohoto důvodu koupilo nový regulátor napětí. To však není pravda. Teplota chladiče je ještě přijatelná do 80-90 °C. Kovového povrchu o teplotě 50 °C se nelze dotknout holou rukou. Povrch regulátoru nikdy nebude vlažný. Teplota také do značné míry závisí na poměru proudu odebíraného do sítě a vraceného do statoru (bočeného). Podle teploty usměrňovačů nelze jednoznačně posoudit, zda pracuje bezvadně, nebo je porouchaný.
Tip 5:
„Pokud nabíjení není správné, je to chyba usměrňovačů“ – ani to není v této podobě zcela pravda.
V případě přebíjení (nabíjení nad 15 V) je pravděpodobně příčinou závady regulátor napětí. (I když to nelze říci se 100% jistotou, je vhodné zkontrolovat i multimetr (nebo provést měření jiným multimetrem). Může nesprávně indikovat přebíjení s vybitou baterií multimetr).
V případě nedostatečného nabíjení (nabíjení pod 13,7-14 V) však mohou mít za následek nesprávné nabíjení i jiné faktory než usměrňovač regulátoru. Jedním z nejtypičtějších důvodů je příliš velký úbytek v kabeláži motocyklu, například uvolněné, změklé, roztavené konektory nebo zoxidované či znečištěné kluzné kontakty. K oxidaci, přehřátí a ztrátě napětí může dojít také v kabelovém biči (kdekoli!). To je běžné i u připojení u hlavní pojistky. Ve většině případů je hlavní pojistka umístěna v blízkosti startovacího relé s 30 A pojistkou. U starých motocyklů se navíc může stát, že elektrická síť je natolik zastaralá, že by se dala i vyměnit.
+1 tip pro mírně nedostatečné nabíjení (nabíjení mezi 13,5-14 V)
Se zvláštní opatrností (a odborností), pouze jako zkoušku, je možné zkusit připojit proudové (kladný a záporný) vodiče usměrňovače regulátoru přímo k baterii (i vložením prodlužovacího vodiče, pokud je zapojení usměrňovače regulátoru krátké). Při připojování povolte šrouby baterie a umístěte pod ně vodič, poté jej opět utáhněte.
Pokud je při tomto postupu napětí sítě správné (mělo by být 14,4 – 14,7 V), pak je chyba (ztráta napětí) zjevně někde v elektroinstalaci motocyklu (obvykle jsou taková „slabá místa“ špatným spojením kdekoli v elektroinstalaci), je nutná její údržba a oprava.
Zdůrazňujeme, že pro tento test je nutná odborná způsobilost.
Je třeba důsledně dodržovat správnou polaritu, protože opačné zapojení vede ke zničení regulátoru napětí!!! Toto zkušební zapojení může zůstat pouze po dobu měření, chyba zapojení musí být odstraněna!!!
Tip 6:
Při instalaci nového regulátoru je velmi lákavé si myslet, že když vidíte dva vodiče podobného barevného odstínu, musí patřit k sobě, a spojit je. Ale já říkám, NEDĚLEJTE TO. Doporučuji, že se rozhodně vyplatí změřit a identifikovat každý vodič multimetrem ještě předtím, než ho zapojíte. Zapojení s opačnou polaritou může váš zbrusu nový regulátor napětí okamžitě zničit.
Samozřejmě to zřejmě neděláte, protože jste nás poslouchali už v 1. tipu výše, proto byste měli rozhodně změřit vodiče určené k připojení.
Jednou nám někdo telefonicky volal, že mu nefunguje nově zakoupený usměrňovač s regulátorem, a po malé diskusi po telefonu se ukázalo, že se mu podařilo připojit jednofázový regulátor napětí k třífázovému statoru... po této malé „akci“ už usměrňovač opravdu nefungoval.
Tip 7:
A pokud jde o vodiče: Když instalujete usměrňovač, provádějte to pouze v beznapěťovém stavu! (s odpojenou svorkou baterie) Při připojování dávejte zvláštní pozor, aby se holé konce vodičů vzájemně nedotýkaly, protože to může také způsobit zkrat, který může zničit usměrňovač.
Tip 8:
Ke kontrole nabití systému během jízdy použijte palubní měřič napětí. V případě nesprávného nabíjení tak můžete zasáhnout dříve, než dojde ke škodě, nebo si ušetřit čekání na pomoc v hlubokém okresku v 22:30, protože máte vybitou baterii.
Akumulátory AGM (Absorbent Glass Mat) snášejí o něco lépe vyšší nabíjení (14,5-14,9 V), ale v případě běžných akumulátorů v tomto rozsahu nabíjení (14,5-14,9 V) je nutné časté doplňování destilované vody z důvodu rozkladu vody.
Nabíjení nad 15 V vede k přebíjení a zničení baterie v krátkém čase, zatímco nabíjení pod 13,8-14 V vede k pomalosti baterie a sulfataci (snížení kapacity) v dlouhodobém horizontu.
Doufáme, že pro vás byl náš článek užitečný. Pokud máte podobný tip nebo zkušenost, podělte se s námi o ni v komentářích!
Náš regulátor napětí je univerzální pro všechny motocykly (s třífázovým alternátorem) bez ohledu na značku.
Výhody našeho produktu:
- Menší zahřívání ve srovnání s předchozími regulátory s tyristorovou technologií
- Díky tomu nemusíte chladit odtokovou hranu (může jít pod volnoběh) nebo dokonce není problém s teplem v blízkosti výfuku
- Stabilnější regulace (přesněji se přizpůsobí požadovanému napětí)
- Kompatibilní s většinou motocyklů poháněných třífázovými alternátory s permanentními magnety. Více informací si můžete přečíst kliknutím sem
- Vodotěsnost
Na naše výrobky poskytujeme záruku dva roky.
Vodiče nejsou opatřeny konektorem, doporučujeme pájení. Pokud na tom trváte, najdete sady konektorů v kategorii „Příslušenství“.
Dráty jsou dlouhé přibližně 25 cm, což je ve většině případů dostatečná délka, ale můžeme dodat i dráty dlouhé 55 cm, které jsou na objednávce zvlášť označeny.
Po dvou desetiletích výroby regulátorů napětí a téměř 10 000 jednotkách v nepřetržitém vývoji pracují naše výrobky s kombinací dvou technologií:
Tranzistory MOSFET:
To vede k menšímu zahřívání a stabilnější regulaci ve srovnání s tyristorovým regulátorem napětí.
Výhodou technologie MOSFET je, že dokáže bez problémů zajistit nabíjení motocyklů vybavených průměrným generátorem energie na trhu, a to bez ohledu na místo instalace. Proud, který není odebírán ze sítě, je zde přiváděn zpět do generátoru pomocí tranzistorů MOSFET (boční regulace) namísto tyristorů produkujících tepelné ztráty, a to téměř beze ztrát.
Řídicí jednotka IC:
Podle našich zkušeností může „normální“ regulátor MOSFET u některých modelů (např. Honda VFR800 Vtec) interferovat s regulátorem vstřikování. Při použití ve spojení s integrovaným obvodem regulátoru bylo toto rušení eliminováno.
„Normální“ regulátory MOSFET fungovaly i při dostatečně nízkých teplotách. U generátorů vyšších výkonů se však zapotily. S řídicí jednotkou IC bylo možné toto zahřívání dále snížit.
Poskytuje dodatečnou ochranu: pokud dojde k náhodnému odpojení baterie od sítě (např. přepálení hlavní pojistky), integrovaný obvod to rozpozná a zabrání zvýšení síťového napětí na škodlivou úroveň, čímž chrání spotřebitele.
Menší zatížení generátoru: Další výhodou řízení IC je rovnoměrné rozložení proudového zatížení na každou fázi. Pokud vás technologie IC regulátorů zajímá více, můžete si o ní přečíst více na našem blogu.
Odbornost – V podnikání jsme více než 20 let Všechny naše produkty jsou skladem Doručení za 2-3 pracovní dny
Máte nějaké dotazy ohledně produktu?
Nejste si jisti, zda bude kompatibilní s vaším motocyklem?
Naše webové stránky používají cookies nezbytné pro základní provoz. Chcete-li rozšířit funkčnost, můžete povolit marketingovým souborům cookie přijímat upozornění o ochraně soukromí
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.